Di belakang ku lihat dia

Dia pandang aku. Aku pandang dia. Jantung dah dup dap dup dap... dah berkompang naik darah aku, sampai merah petala muka. Haishh... Pergi2 jangan sampai mamat tu perasan. Silap2 makan tak cukup satu lori nak bagi full-tank perut, silap-silap tidur tak lena, mandi kering semedang la pasni... Penangan cintakah?

Aku? hahaha... pernah sangat terjerumus dalam soal loving-doving nih bagai. Rindu, aku pernah rasa, sakit macam orang lain kata. Aku pernah rasa tak keruan bila jalan tersermpak, bila mata 'berbicara', bila mulut macam nak berkata tapi satu hapa pon tak terkeluaq, huhu... memang sakit jiwa..

Senarai man-of-dream tak pernah aada, tapi samapi setahun je, mesti i've got somebody spesel to be my crush, yang aku dok usha, yang dok teringat sampai nak memanjang nulih surat, nak luahkan perasaan.. Hello, masa tu memang tak terfikir jauh ke hapa. Just buat sebab tertarik. Kalu kena reject, even dalam takut2, rasa puas sebab rasa dah lepaskan bebanan perasaan. Masa tu, tak terpike, dosa ke tak. Padahal umo dah kira baligh.

Dari aku darjah enam, aku dah menyetat jiwa kejiwangan ni, layan lagu Pilu Hatiku la, Sonata Musim Salju la, rasa masa tu tak terbuang duit pon. Yang penting, saje je aku suka dia. Dari Enche Q***, Inche A***, Inche R***, ke Inche F***, aku rasa masa tu, i really need them. They cheer up my days, they make me spiri back, they encourage me, they always by my side, dan bla bla bla... 

Tapi, segalanya kini dah ditinggalkan di belakang. Ku tinggalkan dia demi DIA. Aku memang pernah bercakap jiwang, u lap i, i lap u, (oo..tu tak pernah) tapi yang pernah msej2, sampai ke malam. Pe lagi, pernah tepon tapi boleh kira ngan jari bape kali je. And masa tu kurang rasa (walaupun masa tu dilantik dah jadi naqibah) yang sepatutnya benar2 jadi contoh, tapi cabaran yang satu tu, masya Allah, betapa syaitan itu pandai nak putar belit. 

Aku, (dan dia) dihanyutkan dengan frasa cita islamik, ukhuwahfillah,silaturrahim la... angan2 kosong, bersatu di hari bahagia... memang aku hanyut. walaupun PAI subjek high-scored tapi nilaiannya di hati, buat pekasamkah? Aku pon masa tu tak terfikir...

Sebenarnya, sekali jelah aku pernah kapel (if it can be called as couple) walaupun aku rasa, tader pape.. so, mungkin sebab first time, aku bagai culture-shock, aku gila punye suka, ade orang care, ade rindu, ade orang sayang, ade orang lindung, ade orang... ah, macam2 la! Konon masa tu setia, tapi...

...walau pun sedikit sebanyak hanyut, alhamdulillah, Allah mungkin masih sayangkan aku. Dia yang Maha Penyayang tu, put a lil bit keraguan tentang hubungan tu, Means, aku tak buat anything further, like jumpa, or dating, touch, or else yang lebih berat. Dalam masa yang sama, dalam kurang dua tahun tu, aku still mencari jawapan demi satu soalan aku:

"Apa hukumnya bercinta?"

Lama penantian ku, pelbagai buku kusinggahi, tapi masih tak cukup mencairkan. Aku bagai masih mahu membenarkan. Kerana kasihku. Kepada seorang lelaki.

Dalam aku berhubungan, aku still tak abaikan pelajaran, kepimpinan, kerja sosial, dan kepada Allah. Tapi terlintas juga,"bolehkah perkara batil bercampur dengan yang fasik?" Means, bolehkah kita dalam masa kita satu hari kita buat baik, tapi kita juga buat jahat sekali, yang dengan kita sedari?...

Sampai lah di akhir2 hubungan, masa bulan 9,10 gitu, hubungan cam berproblem. Tapi still, aku kata, "Ni dugaan orang bercinta..." tapi makin dinanti, makin ditanggung, azabnya (bukan azab neraka nauzu billah) makin lah perit. Nak jaga hati yang di sana, di sini menjeruk memaanjang.

Sampailah, di satu hari, ngam2 before Chemistry paper, something had happen, between us. (yang tak boleh diceritakan di sini) yang sangat besar. 

Masalah semakin berlanjutan, sampai aku masuk PLKN, sampai dah habis, still begitu, sampai aku akhirnya, memang terpaksa mengenepikan hati. I must really consider my mind, my logic, factual. Kerana, dalam bercinta (yang cinta sebelum nikah ni) kebanyakannya, sangatlah camping dengan guna akal. Asyik guna hati je.

Bila aku dah tenang, aku terfikir, Alhamdulillah Allah membantu,

Benarkah kerana dia, hisup aku jadi heppy? Benarkah kerana segala kebaikan dia aku menyayanginya? Bagaimana kalau satu hari nanti dia tak sengaja menyakiti? Adakah aku tetap terima shja?

Tak...

Adakah kerana dia, kau rasa dilindungi?
Adakah dia yang selalu menemani, dalam hari2 mu?
Benarkah dia the one yang willing to do anything?
Benarkah... banyak sangat persoalan masa tu..

 Tapi kali ni, ada jawabnya, bukankah Allah lebih menyayangi?Bukankah rasa cinta itu Allah juga kurniakan?Bukankah segala keselamatanmu di bawah genggamanNya? Adakah tidak mencukupi lagi walau Allah itu adalah segalanya? adakah kau meragui Allah?Seddangkan Allah yang memberi rasa mahabbah itu, tapi kau membelakanginya...

Bukan sekejap hati ni nak di-renovate, bukan terbilang betapa sukar membina kembali identiti, bukan juga mudah untuk menerangkan pada dia,sahabat2ku,sahabat2nya...yang aku teelah tinggalkannya...

"Peristiwa adalah cara Allah tarbiyah kita"

Aku menangis. Hiba. Ya Allah, terima kasih atas sedikit keraguan yang Kau selinapkan di hatiKu, kerana dengannya lah, aku semakin membesarkan diriMu. 

Aku sudah tinggalkannya, di belakang, demi Dia di depan. 

Aku percaya, " Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik" dan tidak pula aku katakan dia tidak baik cuma masa nya tidak tepat, cara nya bukan benar. Niat tak menghalalkan cara.

Bercinta memang indah, walau kadang2 menyakitkan.. tapi nikmat yang didapati bagai minum air laut, semakin diminum, semakin rasa haus. Rasa tak cukup. Jagalah hati.

Buat kaum Hawa,nilai diri sebagai permata perlu dan amat perlu dijaga, digilap. Bukan untuk peragaan umum, tapi pada pemilik sejati. Bersabarlah menanti pendamping. Titipkan doa untuk jodoh yang baik, mulai hari ini. Takut2 apa yang kita buat hari ni, akan dibalas pada hari esok, selepas kita kahwin, atau pada anak2 kita, atau, paling tidak, nauzubillah dibalas di akhirat.

Buat sang Adam, memburu biarlah pada yang benar2 layak diburu dan pada detik yang bersesuaian. Penuhi dada dengan ilmu, keran kalian pemimpin utama. Di pundakmu nanti, tergalas tanggungjawab kepada 4 orang Hwamu,(bukan 4 orang ister) iaitu, ibumu,Adik beradik perempuanmu, isterimu, dan anak2 perempuanmu.

Jika dahagakan kasih, carilah kelegaan dari telaga kasih Ilahi. Sentiasa ada, menenangkan. Didiklah jiwa, sebelum berhasrat mendidik..

Wallahu a'alam.. Wassalam..

Comments

Popular Posts

KOLEKSI GOODREADS

The Humans Who Went Extinct: Why Neanderthals Died Out and We Survived
Recent Thought in Focus
God and Man in the Qur'an
The Positive Aspects of Tasawwuf: Preliminary Thoughts on an Islamic Philosophy of Science
A New System of Philosophy-Science from the Biological Standpoint
On Justice and the Nature of Man: A Commentary on Surah Al-Nisa' (4):58 and Surah Al-Mu'minun (23):12-14
The Natural and the Supernatural in the Middle Ages
God and Philosophy
From Satori to Silicon Valley: San Francisco and the American Counterculture
Islam and Secularism
Philosophy: The Essential Study Guide
Genesis and Development of a Scientific Fact
Representations of the Intellectual
Can Non-Europeans Think?
The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering
Maus I: A Survivor's Tale: My Father Bleeds History
Slowness
The Architecture of Happiness
The New Rulers of the World
Seeds of Destruction: The Hidden Agenda of Genetic Manipulation


Nurshafira Noh's favorite books »